Innovativ effektivisering

STILL iGo neo CX 20 är en given pusselbit vid planeringen av medelstora och stora orderplockningsjobb i L.I.T Lager & Logistiks lager.

Med iGo neo CX 20 kan medarbetarna koncentrera sig helt på plockningen och kan arbeta fritt. De slipper dessutom att öda tid på att kliva upp på och stiga ned från trucken under arbetets gång.

Maskinen kör på egen hand fram till den första eller andra pallplatsen, baserat på operatörens behov. Nu behöver medarbetaren bara gå väldigt korta sträckor när han/hon bär på godset.

L.I.T. använder inte bara iGo neo CX 20 utan även ett stort antal andra STILL-produkter. Inte bara ställage utan allt från MX-X-stapeltruckar för orderplockning, FM-X-skjutmasttruckar och horisontella CX 20-plocktruckar till de elektriska låglyftande EXU-S-palltruckarna.

L.I.T Lager & Logistik GmbH i Bremen bevisade nyligen att även medelstora företag är redo för den digitala framtiden. L.I.T. blev så intagna av det innovativa truckkonceptet bakom iGo neo CX 20 efter intensiv testning vid deras distributionscentral i Bremen att man köpte tre truckar. En första utvärdering har visat att de nya intelligenta orderplockningstruckarna inte bara har potentialen att göra processerna betydligt mer effektiva på sikt enligt definitionen i Industri 4.0 utan även att på ett avsevärt sätt reducera medarbetarnas arbetsbörda tack vare det utmärkta designkonceptet.

L.I.T Lager & Logistik GmbH tillhör L.I.T. AG med huvudkontor i Brake som erbjuder integrerade logistiklösningar för hela leveranskedjan – hela vägen från nätverksstyrda materialflöden, inköp och interna produktionsprocesser till kundleveranser, inklusive tullklarering. Deras nya distributionscentral i Bremen byggdes 2013 och i den lagras gods från en välkänd present- och heminredningsleverantör och även orderplockning sker här. Lagret utformades som en klassisk lagerlokal för orderplockning och har en yta på 21 000 m². Det innehåller områden med smala gångar, breda gångar, block samt områden för orderplockning.  Beroende på säsong kan upp till 6 000 artiklar finnas i lager här. Lagrets hjärta är en installation med höga rack med 30 gångar om 100 meter och en genomsnittlig hyllbelastning på 3 200 kg med plats för totalt ca 40 000 pallar. Arbetet i lagret sker i en- eller tvåskift, beroende på arbetsbelastningen.

L.I.T.:s största utmaning är att samordna godsflöden och processer i lagret för att minimera genomströmningstiden, reducera antalet returer och undvika spill inom alla områden. Thimo Schulz, företagsledning/firmatecknare för L.I.T. Lager und Logistik GmbH, förklarar: – Det intralogistiska materialflödet i vårt lager är organiserat så att enskilda områden och processer är beroende av varandra. Det innebär att ett område under vissa förhållanden måste ta hänsyn till de andra. Detta påverkar godshanteringsprestandan negativt. Vårt behov av att göra våra processer mer effektiva fick oss att utföra en noggrann analys av de enskilda processerna för att kunna samordna dem. En sådan samordning ska också göra det möjligt att utnyttja synergier där så är lämpligt och möjligt. Samtidigt ville vi också förbättra arbetsmiljön för våra anställda och skydds- och säkerhetsnivån i lagret.

En viktig del av uppdraget var att förse orderplockningsområdet med fler truckar. Det var här STILL kom in i bilden. Intralogistikexperten i Hamburg rekommenderade iGo neo CX 20 till logistikföretaget. Rolf Frerks, projektledare vid Bremen-filialen för L.I.T. Lager & Logistik GmbH, förklarar: – Vi vände oss till STILL även denna gång eftersom de tidigare visat sig kompetenta och gett oss goda råd och vi använder dessutom redan ett stort antal STILL-produkter, inte bara ställage utan allt från MX-X-stapeltruckar för orderplockning, FM-X-skjutmasttruckar och horisontella CX 20-plocktruckar till de elektriska låglyftande EXU-S-palltruckarna i lastområdet. Vi förlitade oss inte bara på tekniken bakom STILLs produkter utan även på den personliga och tillförlitliga rådgivning vi fick från STILLs säljare. Baserat på våra mångåriga goda erfarenheter av STILL, i synnerhet vad gäller service, ville vi ännu en gång satsa på en beprövad allroundlösning som kan fungera bekymmersfritt.

STILL iGo neo CX 20 är nu en given pusselbit vid planeringen av medelstora och stora orderplockningsjobb i L.I.T Lager & Logistiks lager. De artiklar som ska plockas kräver väldigt olika packningsmetoder, personalen måste med andra ord plocka både väldigt stora och tunga kollin samtidigt som de plockar små artiklar. Deras jobb har nu blivit betydligt enklare tack vare STILL iGo neo CX 20 eftersom trucken samarbetar med föraren genom att följa efter denne under hela orderplockningen. Medarbetaren kan koncentrera sig helt på plockningen och kan arbeta fritt. De slipper dessutom att ödsla tid på att kliva upp på och stiga ned från trucken under arbetets gång. Rolf Frerks, projektledare för L.I.T. Lager & Logistik GmbH säger: – Vi anser att nöjda medarbetare är en mycket viktig faktor. Med STILL iGo neo CX 20 kan vår personal inte bara ägna all uppmärksamhet åt sina arbetsuppgifter utan de får också en lättare arbetsbelastning.

Maskinen kör på egen hand fram till den första eller andra pallplatsen, baserat på operatörens behov. Nu behöver medarbetaren bara gå väldigt korta sträckor när han/hon bär på godset. Tack vare den behovsbaserade automationen kan medarbetaren fritt välja om trucken ska köras manuellt eller automatiskt för att optimera orderplockningen. Truckens personskyddsanordning garanterar säkerheten för både omgivningen och alla människor i truckens närhet. Den inbyggda laserskannern panorerar i 180° för en förutseende körning som gör det möjligt att redan tidigt upptäcka och utvärdera hinder för att sedan smidigt anpassa sig därefter. Detta förhindrar att godset på truckens gafflar kommer till skada på grund av häftiga inbromsningar. Trucken har ett korttidsminne som lagrar information om de hinder den redan har passerat. Den kan dessutom skilja mellan fasta och rörliga hinder. Åtkomsten till trucken hanteras automatiskt med ett FleetManager-kort vilket ger utmärkt säkerhet. Det innebär att trucken endast kan användas av behöriga medarbetare.

Thimo Schulz säger – Vi lyckades integrera STILL iGo neo CX 20 i våra rutiner på ett mycket bra sätt och våra processer gick att effektivisera avsevärt i enlighet med kraven i Industri 4.0. STILL gav oss konstruktiv hjälp med att integrera truckarna i våra lagerrutiner och där så krävdes tog de fram programvaruuppdateringar som tog hänsyn till vår lagerlayout och våra enskilda processer.

L.I.T. AG
L.I.T. AG med huvudkontor i Brake började sin speditionsverksamhet 1988. Numera ägnar sig koncernen åt att erbjuda service inom hela logistikkedjan, allt från magasinering, transport och kundspecifika tjänster till tidsspecifika leveranser. All verksamhet fokuserar på att utveckla integrerade logistikrutiner som matchar den individuella kundens behov. De finns bland annat inom bilindustrin och branschens uppströmsleverantörer samt handel och industri. För detta ändamål är L.I.T AG uppdelat i tre självständiga affärsdivisioner: L.I.T. Speditions GmbH, L.I.T. Cargo GmbH och L.I.T. Lager & Logistik GmbH. Koncernen har 1 600 anställda och hade 2016 en omsättning på 230 miljoner euro. Utöver huvudkontoret i Brake har företaget verksamhet i Bremen, Minden, Rinteln, Holzminden, Lübbenau, Worms, Köln och Münster samt i Polen, Nederländerna och England. www.lit.de.

STILL nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad: Anmäl dig till STILLs nyhetsbrev och få aktuella nyheter och information om logistik och materialhantering.

Visa inte detta meddelande igen.