Bränslecellsteknik

Intralogistik med vätgasdrift

Driv intralogistik med vätgas

Att behöva välja mellan kostnadseffektiv intralogistik och ett klimatneutralt förhållningssätt har länge varit ett minne blott. Innovativa energisystem som bränslecellsteknik låter dig köra dina truckar i sömlös drift, med flera skift, utan att producera CO2-utsläpp i processen. Detta uppnås genom att använda hållbart producerad, grönt väte.


Fördelar med STILL bränslecellsteknologi för intralogistik

Applikation

  • Sparar tid eftersom det inte finns något behov av att byta batteri
  • Hög trucktillgänglighet på grund av snabb fyllningstid på ca. 2–3 minuter
  • Kontinuerlig energiförsörjning utan sjunkande prestanda
  • Användning inomhus och utomhus med drifttider på upp till 8 timmar

Infrastruktur

  • Utrymmesbesparande och flexibel integration av dispensrar (bränslepumpar) längs transportvägarna
  • Inga förvarings- eller laddningsrum krävs
  • Inga ventilationssystem krävs
  • Väte kan genereras internt med hjälp av elektrolys

Miljövänlig

  • Nollutsläpp – enda "avfallsprodukten" är vatten/ånga
  • Ren energikälla – idealisk för hygienkritiska industrier
  • Minskat koldioxidavtryck
  • Ingen användning av sällsynta jordartsmetaller

Bränslecellsteknik

Truckar med bränsleceller

STILL erbjuder dig möjligheten att beställa utvalda truckar som en "bränslecellsfärdigställd" version från fabrik, vilket fungerar på liknande sätt som alternativet "Li-ion ready". Med detta tillval är trucken utformad för att rymma en specifik bränslecell men bränslecellen kan också integreras i efterhand vid behov, enligt kundens önskemål. Ju fler vätgasdrivna truckar som finns i drift, desto effektivare blir bränslecellsenergisystemet. Det är därför vi har 24 V, 48 V och 80 V bränslecellssystem tillgängliga för vår produktportfölj av orderplockare, dragtraktorer, höglyftande palltruckar, skjutstativtruckar och motviktstruckar. Generellt sett är bränslecellsteknik idealisk för trucktillämpningar med ett stort antal drifttimmar eller flerskiftsdrift.

Komponenter i vätgasinfrastrukturen

När du byter till ett bränslecellsenergisystem är det viktigt att se till att du har rätt truckar samt den nödvändiga infrastrukturen. Detta omfattar i princip följande:

  • Truckar med bränsleceller
  • Vätgastankstationer (automater)
  • Vätgaslagringsanläggningar
  • En försörjning av vätgas, t.ex. genom leveranser eller egenproduktion (elektrolys)

Som din intralogistikpartner tillhandahåller STILL bränslecellstruckar och arbetar med sina internationellt kända partners för att säkerställa att en heltäckande energilösning (bränsleceller och bränsleinfrastruktur) kan införas.


Framtidens energikällor för intralogistik

Vätgas som energikälla

En kompakt molekyl med mycket energi. I en värld av energikällor är vätgas framtiden. Tack vare användningen av regenerativt producerad el kan den produceras på ett klimatneutralt sätt och är idealiskt för industriella applikationer, värme- och elproduktion samt för mobilitet och intralogistik. Väte är 14 gånger lättare än luft, ogiftigt, icke-frätande och icke-radioaktivt. Väte är inte känsligt för självantändning och brinner rent med en färglös låga. Kort sagt, väte är packat med energi och kan produceras som en grönare, koldioxidneutral hållbar energikälla.

Bränsleceller inom intralogistik

När vi talar om bränsleceller inom trucksektorn menar vi "batteriersättningsmoduler" (BRM). En BRM är ett slutet system och motsvarar ett specifikt batterifack i sin form, storlek och vikt. BRM innehåller alla komponenter som krävs för att generera el. Dessa inkluderar bränslecellerna, vätgastanken, tankportarna och ett litet litiumjonbatteri samt andra komponenter. När tanken väl är fylld med vätgas, vilket bara tar något ögonblick, producerar bränslecellen elektrisk energi för den avsedda användningen direkt på trucken. Processen genererar utsläpp av ren vattenånga eller vatten. Det integrerade litiumjonbatteriet fungerar som ett energilager och förser trucken med ett konstant flöde av energi. Genom denna process lagras eventuell överskottsenergi eller återvunnen energi tillfälligt, vilket gör att trucken enkelt kan ta hand om toppar i elförbrukningen, till exempel när du lyfter en last.


STILLs bränslecellsteknik i aktion

Carrefour

Redan 2018 introducerade det franska detaljhandelsföretaget Carrefour en vätgasdriven flotta av 137 STILL lagertekniktruckar i sitt nya logistikcenter i Vendin-Le-Vieil i norra Frankrike. Med sitt tvåfasiga HyLIFT-EUROPE-projekt, som finansierades av EU, sätter partnerna en milstolpe för användningen av väte som en alternativ energikälla och visar att denna teknik är tillförlitlig i tuff daglig logistik.

Corstyrène

I slutet av 2021 kommer den första bensinstationen för grönt väte någonsin på ön Korsika att öppna, på produktionsplatsen för det specialiserade värmeisoleringsföretaget Corstyrène i Aléria. Elektrolysören som används för att producera vätgas som krävs kommer att försörjas med upp till 99 kWc från solpaneler installerade på anläggningens parkering. I den första fasen kommer detta att producera tillräckligt med energi för att fylla sju STILL RX 20 bränslecellstruckar.

Vanliga frågor om bränslecellsteknik

Vilken roll spelar väte inom intralogistik?

För att uppnå det "Gröna EU:s" mål måste vi producera och använda "grönt väte". Här hänvisar "grönt" till hur vätet genereras, snarare än dess faktiska färg. Grönt väte genereras med hjälp av hållbara, förnybara energikällor, som vindkraft eller solceller.
Detta skiljer sig från "grå väte", som fortfarande är vanligt idag. Grått väte produceras vanligtvis genom att använda värme för att omvandla naturgas till väte och CO2 (ångreformering). CO2 släpps sedan oanvänd ut i atmosfären och förvärrar därför den globala växthuseffekten. Att producera ett ton väte genererar cirka 10 ton CO2
. Blått väte är som grått väte, men CO2 isoleras och lagras i en process som kallas CCS (carbon capture and storage). Den CO2 som genereras vid väteproduktionen kommer därför inte ut i atmosfären, därför kan väteproduktionen på det hela taget anses vara kolneutral.
Turkos väte är väte som har producerats via termiska nedbrytning av metan (metanpyrolys). Istället för CO2 producerar denna process fixerat kol.

Varför finns det olika "färger" av väte?

För att uppnå det "Gröna EU:s" mål måste vi producera och använda "grönt väte". Här hänvisar "grönt" till hur vätet genereras, snarare än dess faktiska färg. Grönt väte genereras med hjälp av hållbara, förnybara energikällor, som vindkraft eller solceller.
Detta skiljer sig från "grå väte", som fortfarande är vanligt idag. Grått väte produceras vanligtvis genom att använda värme för att omvandla naturgas till väte och CO2 (ångreformering). CO2 släpps sedan oanvänd ut i atmosfären och förvärrar därför den globala växthuseffekten. Att producera ett ton väte genererar cirka 10 ton CO2
. Blått väte är som grått väte, men CO2 isoleras och lagras i en process som kallas CCS (carbon capture and storage). Den CO2 som genereras vid väteproduktionen kommer därför inte ut i atmosfären, därför kan väteproduktionen på det hela taget anses vara kolneutral.
Turkos väte är väte som har producerats via termiska nedbrytning av metan (metanpyrolys). Istället för CO2 producerar denna process fixerat kol.

Vad händer i en bränslecell?

I en bränslecell blandas vätgasen med atmosfäriskt syre för att omvandla det till vatten. Denna kemiska reaktion producerar elektrisk energi som sedan driver trucken.

Vad är en bränslecell när det gäller intralogistik?

När vi talar om bränsleceller inom trucksektorn menar vi "batteriersättningsmoduler" (BRM). En BRM är ett slutet system och motsvarar ett specifikt batterifack i sin form, storlek och vikt. BRM innehåller alla komponenter som krävs för att generera el. Dessa inkluderar bränslecellerna, vätgastanken, tankportarna och ett litet litiumjonbatteri samt andra komponenter. När tanken väl är fylld med vätgas, vilket bara tar något ögonblick, producerar bränslecellen elektrisk energi för den avsedda användningen direkt på trucken. Processen genererar utsläpp av ren vattenånga eller vatten. Det integrerade litiumjonbatteriet fungerar som ett energilager och förser trucken med ett konstant flöde av energi. Genom denna process lagras eventuell överskottsenergi eller återvunnen energi tillfälligt, vilket gör att trucken enkelt kan ta hand om toppar i elförbrukningen, till exempel när du lyfter en last.

Hur länge kan jag köra med en tank bränsle?

Bränsleceller för intralogistikapplikationer är designade för att låta trucken fortsätta köra i upp till ett skift. Den faktiska varaktigheten beror dock på kundens individuella användningsområde. Den största fördelen med ett bränslecellssystem är den kraftigt minskade tankningstiden på 2–3 minuter.

Kan mina befintliga STILL-truckar konverteras till bränslecell?

Nej. STILL erbjuder för närvarande bara alternativet "bränslecellsfärdigt" för nya truckar från fabrik. Det är inte möjligt att eftermontera befintliga truckar med bränslecellsteknik.

Vad menas med "bränslecellsinfrastruktur"?

Den vätgas som krävs är jämförbar med dieselbränslet som används i förbränningstruckar. Vätgas skiljer sig dock åt när det gäller hur det genereras, transporteras och lagras, samt nödvändiga säkerhetsåtgärder. Infrastrukturen kan variera beroende på om vätgasen ska tillverkas i egen regi i lokalerna via elektrolys eller levereras med trailer. Möjliga komponenter inkluderar:

  • Vätesläp om extern leverantör används för H2
  • Väteelektrolysör om H2 tillverkas i egen regi, t.ex. använder vindkraft eller solceller
  • Högtryckskompressor
  • Tillfällig högtrycksbehållare
  • Rörsystem
  • Dispenser (påfyllningspump för H2 tankning)
Vilka juridiska överväganden finns att ta hänsyn till i samband med användningen av bränslecellsteknik?

Det finns olika nationella och/eller regionala lagar/föreskrifter att ta hänsyn till för drift, tankning och lagring av bränsleceller eller bränslecellsdrivna truckar i samband med en vätgasinfrastruktur. Beroende på plats bör lokala myndigheter, brandförsvar och försäkringsbolag involveras vid planering och installation av ett bränslecellsystem. Vid etablering av vätgasinfrastrukturen finns det specialistplanerare och byggexperter som kan finnas till hands för att ge råd.

Hur finansieras användningen av bränslecellsteknik?

Det finns olika institutioner som erbjuder finansiering, till exempel:

Hur kan jag få finansiering för bränsleceller?

Sponsringssystemen är tidsbegränsade och har fasta budgetar. Generellt sett måste du anmäla ditt intresse genom att lämna in en finansieringsansökan, där du konkurrerar med andra sökande. Fokus här ligger på mängden CO2 som sparas. Ju högre potentiell besparing är, desto större är sannolikheten för att din finansieringsansökan accepteras.

Kontakta oss

Behöver du ytterligare information? Våra kontaktuppgifter finns rutan till höger.

+46 40 626 71 00

Förfrågan till: Bränslecellsteknik

Vi kommer att hantera din förfrågan så fort som möjligt.

This site is protected by Friendly Captcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.