28.05.2019

Intralogistikens Oscar tilldelas STILL LiftRunner® med automatisk lastning och lossning & LTX 50

Wien den 26 mars 2019 – prisutdelningen av IFOY Award, International Forklift of the Year, ägde rum fredag kväll i festsalen i Hofburg i det tidigare kejsarpalatset i Wien. Genom samarbete med LOGISTIK.Kurier och den österrikiska handelskammaren förlöpte Oscarsgalan första gången inom ramen för HERMES Verkehrs.Logistik.Preis-galan. STILL har med sina två nomineringar i år kvalificerat sig för att komma med i finalen om den eftertraktade IFOY Award i kategorin "AGV & Intralogistics Robot" med den automatiserade LiftRunner med lastning och lossning med dragtrucken LTX 50 respektive i kategorin "Intralogistics Software" med den innovativa webbportalen "STILL neXXt fleet".

Under testdagar i mars på Hamburgs mässområde har omfattande tester utförts.  Oberoende branschexperter har tillsammans med den internationella juryn på 29 medlemmar undersökt och granskat alla nominerade maskiner och lösningar utifrån specifika kriterier och deras innovationsnivå i förhållande till motsvarande produkter och lösningar på marknaden. Vinnarna i de totalt 11 kategorierna hölls hemliga in i det sista tills utnämningen i Hofburg i Wien. STILL fortsätter sitt segertåg i IFOY Award i år.

Den automatiska LTX 50 är den bästa "AGV & Intralogistics Robot"

STILL tog hem segern i kategorin "AGV & Intralogistics Robot" med automatiserade elektriska dragtrucken LTX 50 kombinerad med Liftrunner-vagnar med automatisk lastning och lossning. För första gången bemästrar lösningen helautomatisk transport och hantering av laster upp till 1 200 kg per vagn. När den innovativa dragtrucken används med vagnar som vagntåg, sk. tugger train, drar den med totalvikt på upp till 5 000 kg precist genom produktionsanläggningarna. Vagntåget kan också användas manuellt för enskilda processer, om så behövs. Varorna transporteras och lasthanteringen sker med LiftRunner-vagn med integrerad rullplattform. Den automatiska vagnen körs upp till en kompatibel överlämningsstation för lastöverföring. Två sensorer säkerställer att lasten, efter korrekt positionering, sänks för att ansluta till överlämningsstationen. Överlämningsstationerna får energi och information från den intelligenta vagnen, därför behövs ingen integrering i företagets IT-systemstruktur. Tack vare lasernavigeringen kan positionering ske med 1 cm noggrannhet. Efter att ha bekräftat rätt position aktiveras rullbanorna och lastnings- eller lossningsprocessen startas. En annan sensor avslutar transportprocessen, samtidigt som man ser till att komplett lastning eller lossning har ägt rum. Under testveckorna berömde experterna lösningen för sin stora flexibilitet. Systemkonceptet för automatiserad lastöverföring och automatisk körning kombinerad på detta sätt är en innovation som ger en extra fördel i produktionsutbudet på ett evolutionärt sätt, samtidigt som den främjar trafikreducerande tanken på kollektivtrafik. Det STILL-automatiserade vagntåget kombinerar för första gången automatisk körning med automatisk lasthantering, och är därför idealiskt för tillförsel till och borttagning från produktionslinjer. 

Det viktiga är praktiken. Innovation måste ta logistiken till en ny nivå. Vinnaren gjorde det här på ett imponerande sätt. Vinnaren är vägledande för autonom intralogistik och det är verkligen värt en IFOY, säger vice seniorchef, Arno Reich, Deutsche Messe AG.

IFOY Award har sedan 2013 betraktats som en indikator för kostnadseffektivitet och innovation och på grund av sin specialistkunskap anses den vara det ultimata innovationspriset inom intralogistik. Vinnare väljs årligen av en den oberoende jury som består av ledande internationella specialiserade journalister, vars beslut baseras en rad oberoende tester av funktion och innovation. Resultaten från alla finalister jämförs med sina respektive konkurrerande maskiner. IFOY Award är under beskydd av det tyska förbundsdepartementet för ekonomi och energi och sponsras av den tyska branchorganisationen "Specialist Trade Association of Materials Handling och Intralogistics" VDMA.