Bränslecellsteknik

Intralogistik med vätgasdrift

Driv intralogistik med vätgas

Att behöva välja mellan kostnadseffektiv intralogistik och ett klimatneutralt förhållningssätt har länge varit ett minne blott. Innovativa energisystem som bränslecellsteknik låter dig köra dina truckar i sömlös drift, med flera skift, utan att producera CO2-utsläpp i processen. Detta uppnås genom att använda hållbart producerad, grönt väte.


Fördelar med STILL bränslecellsteknologi för intralogistik

Applikation

  • Sparar tid eftersom det inte finns något behov av att byta batteri
  • Hög trucktillgänglighet på grund av snabb fyllningstid på ca. 2–3 minuter
  • Kontinuerlig energiförsörjning utan sjunkande prestanda
  • Användning inomhus och utomhus med drifttider på upp till 8 timmar

Infrastruktur

  • Utrymmesbesparande och flexibel integration av dispensrar (bränslepumpar) längs transportvägarna
  • Inga förvarings- eller laddningsrum krävs
  • Inga ventilationssystem krävs
  • Väte kan genereras internt med hjälp av elektrolys

Miljövänlig

  • Nollutsläpp – enda "avfallsprodukten" är vatten/ånga
  • Ren energikälla – idealisk för hygienkritiska industrier
  • Minskat koldioxidavtryck
  • Ingen användning av sällsynta jordartsmetaller

Bränslecellsteknik

Truckar med bränsleceller

STILL erbjuder dig möjligheten att beställa utvalda truckar som en "bränslecellsfärdigställd" version från fabrik, vilket fungerar på liknande sätt som alternativet "Li-ion ready". Med detta tillval är trucken utformad för att rymma en specifik bränslecell men bränslecellen kan också integreras i efterhand vid behov, enligt kundens önskemål. Ju fler vätgasdrivna truckar som finns i drift, desto effektivare blir bränslecellsenergisystemet. Det är därför vi har 24 V, 48 V och 80 V bränslecellssystem tillgängliga för vår produktportfölj av orderplockare, dragtraktorer, höglyftande palltruckar, skjutstativtruckar och motviktstruckar. Generellt sett är bränslecellsteknik idealisk för trucktillämpningar med ett stort antal drifttimmar eller flerskiftsdrift.

Komponenter i vätgasinfrastrukturen

När du byter till ett bränslecellsenergisystem är det viktigt att se till att du har rätt truckar samt den nödvändiga infrastrukturen. Detta omfattar i princip följande:

  • Truckar med bränsleceller
  • Vätgastankstationer (automater)
  • Vätgaslagringsanläggningar
  • En försörjning av vätgas, t.ex. genom leveranser eller egenproduktion (elektrolys)

Som din intralogistikpartner tillhandahåller STILL bränslecellstruckar och arbetar med sina internationellt kända partners för att säkerställa att en heltäckande energilösning (bränsleceller och bränsleinfrastruktur) kan införas.


Framtidens energikällor för intralogistik

Vätgas som energikälla

En kompakt molekyl med mycket energi. I en värld av energikällor är vätgas framtiden. Tack vare användningen av regenerativt producerad el kan den produceras på ett klimatneutralt sätt och är idealiskt för industriella applikationer, värme- och elproduktion samt för mobilitet och intralogistik. Väte är 14 gånger lättare än luft, ogiftigt, icke-frätande och icke-radioaktivt. Väte är inte känsligt för självantändning och brinner rent med en färglös låga. Kort sagt, väte är packat med energi och kan produceras som en grönare, koldioxidneutral hållbar energikälla.

Bränsleceller inom intralogistik

När vi talar om bränsleceller inom trucksektorn menar vi "batteriersättningsmoduler" (BRM). En BRM är ett slutet system och motsvarar ett specifikt batterifack i sin form, storlek och vikt. BRM innehåller alla komponenter som krävs för att generera el. Dessa inkluderar bränslecellerna, vätgastanken, tankportarna och ett litet litiumjonbatteri samt andra komponenter. När tanken väl är fylld med vätgas, vilket bara tar något ögonblick, producerar bränslecellen elektrisk energi för den avsedda användningen direkt på trucken. Processen genererar utsläpp av ren vattenånga eller vatten. Det integrerade litiumjonbatteriet fungerar som ett energilager och förser trucken med ett konstant flöde av energi. Genom denna process lagras eventuell överskottsenergi eller återvunnen energi tillfälligt, vilket gör att trucken enkelt kan ta hand om toppar i elförbrukningen, till exempel när du lyfter en last.

Förfrågan till: Bränslecellsteknik

Vi kommer att hantera din förfrågan så fort som möjligt.

Tilltal*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

STILLs bränslecellsteknik i aktion

Carrefour

Redan 2018 introducerade det franska detaljhandelsföretaget Carrefour en vätgasdriven flotta av 137 STILL lagertekniktruckar i sitt nya logistikcenter i Vendin-Le-Vieil i norra Frankrike. Med sitt tvåfasiga HyLIFT-EUROPE-projekt, som finansierades av EU, sätter partnerna en milstolpe för användningen av väte som en alternativ energikälla och visar att denna teknik är tillförlitlig i tuff daglig logistik.

Corstyrène

I slutet av 2021 kommer den första bensinstationen för grönt väte någonsin på ön Korsika att öppna, på produktionsplatsen för det specialiserade värmeisoleringsföretaget Corstyrène i Aléria. Elektrolysören som används för att producera vätgas som krävs kommer att försörjas med upp till 99 kWc från solpaneler installerade på anläggningens parkering. I den första fasen kommer detta att producera tillräckligt med energi för att fylla sju STILL RX 20 bränslecellstruckar.

Vanliga frågor om bränslecellsteknik

Vilken roll spelar väte inom intralogistik?

Med "Grönt EU 2050" har EU satt som mål att bli klimatneutrala år 2050. Huvudsyftet är att förhindra CO2-utsläpp. Ett tillvägagångssätt för att minska växthusgaserna är att använda grönt väte, H2, som kan omvandlas till energi och värme i en klimatneutral process. Användningen av grönt väte inom intralogistik erbjuder därför en betydande hävstångseffekt när det gäller att helt undvika CO2-utsläpp. När den används i kombination med andra logistiska tillämpningar, såsom en vätgasdriven flotta av tunga truckar, kan synergierna nyttjas och driftskostnaderna kraftigt reduceras.

Varför finns det olika "färger" av väte?