23.08.2017

Fendt

Reglerad påfyllning för produktionen varje timme.

Utmaning: Sänka kostnaden för kapitalbindning, personal och energi i monteringsområdet för den steglösa Vario-hanteringen.

Lösning: Konvertering från frontlastare till ett cirkulationssystem baserat på vagntåg. Användningen av det nya vagntåget har minskat kostnaden för materialhantering med 58,5 procent.

Produkter: CX-T elektriskt vagntåg, dragtruck, vagnar

Traktortillverkaren Fendt har ärndrat tillförseln av delar för montering av växellådor till ett cirkulationssystem med vagntåg från STILL och därmed drastiskt minskat sina kostnader för kapital, personal och energi.

Färgen passar: Över 90 procent av Fendt-traktorerna som produceras i Marktoberdorf lämnar fabriken i grönt. Färgen är en del av det traditionella varumärket som tillhört den nordamerikanska AGCO-gruppen sedan 1997. Fendt står för kvalitet, högteknologi, prestige och maximal effektivitet. Inte bara traktorerna utan också deras tillverkning uppfyller denna höga standard. I monteringsområdet av växellådan Vario har ett särskilt tids-, kostnads- och energibesparande system använts sedan 2011. "Sedan september 2010 har leveransen av delar till de 35 monteringsstationerna inte längre säkerställts av gaffeltruckar, utan med ett speciellt vagntåg från STILL," förklarar AGCO: s logistikchef Sabine Gutbrod. Enligt ett fast schema levererar tåget ut delar till de 19 hyllorna i den nybyggda monteringshallen. Varje timme levereras upp till 445 artiklar som krävs för de olika versionerna av Vario från Fendt.

92 procent energibesparing tack vare ekonomiskt vagntåg

Påfyllningen fungerar enligt Kanban-principen: "Så snart den sista delen har tagits sänder den berörda medarbetaren nästa order," säger Gutbrod. På grundval av exakt definierade minimilager kan endast en ny behållare beställas för att hålla materiallagren så låga som möjligt - de tillgängliga kvantiteterna håller alltid i två till högst fyra timmar. "Tidigare har monteringsstationerna försetts med de delar som krävs för en hel dag med hjälp av gaffeltruckar", erinrar sig AGCOs logistikplanerare Thomas Barnsteiner. Resultatet var enorma innehav, som inte bara ökade mängden bundet kapital, utan också söktiderna för de anställda. En annan effekt av det tidigare systemet var de cirka 70 enskilda trucktransporter som ledde till en stor trafikvolym i traktorfabriken. "Varje transport tog 5 minuter, så gaffeltruckarna användes under totalt 5,8 timmar", säger Barnsteiner och tillägger: "Med en förbrukning på 4,3 kilowattimmar betyder detta en daglig energiförbrukning på 24,9 kilowattimmar. Det nya vagntåget gör sin 15-minuters påfyllningstur endast 8 gånger om dagen, vilket resulterar i en total insättning på bara två timmar. Samtidigt har STILLs dragtruck en förbrukning på 1,0 kilowattimmar - vilket gör en daglig konsumtion på 2,0 kilowattimmar. "Detta innebär att vagntåget har minskat energiförbrukningen med 92 procent," säger Barnsteiner. Hans beräkning visade att vagntåget minskade kostnaden för att tillhandahålla material i monteringen med 58,5 procent. "Detta betyder att försörjningssystemet har betalat sig själv efter 1,77 år."

Separation av materialupphandling och montering

Det nya konceptet togs väl emot av de anställda redan från början. Montörerna insåg snabbt att de nu kunde koncentrera sig mycket mer på sitt faktiska arbete. "Det nya systemet har lett till en tydlig åtskillnad mellan materialupphandling och montering", bekräftar Gutbrod. Efter att montören har gjort beställningen tar orderplockarna över och fyller vagntåget med de begärda materialen. Dragtruckslösningen från STILL är extrem flexibel. Upp till 5 "E-ramar" kan rymma en stor eller två små plockvagnar. Vagnarna skjuts helt enkelt in i sidan av E-ramen utan någon besvärlig koppling. På plats kan föraren dra vagnarna ur vagntåget på ett användarvänligt sätt; detta säkerställs av ett "lås" aktiverat av fotpedalen, som kompenserar för rullmotståndet. Avlägsnandet eller lastningen kan utföras från höger eller vänster, eftersom de så kallade "liftrunners" kan anslutas till tåget med sin plug-in-koppling som öppnas från höger eller vänster. En annan fördel med den patenterade E-ramen är att hjulen på vagnarna lyftes hydrauliskt innan dragtrucken startar. Varje e-ram rullar på sin egen centrala axel, vilket reducerar rullmotstånd och körbuller betydligt och ökar körstabiliteten avsevärt.

"Det var bara STILL som kunde erbjuda oss denna konstellation," säger Gutbrod. Draganordningen är också behaglig med låg instegshöjd och en dämpad förarplattform med mycket god ergonomi. "När allt kommer omkring måste föraren ta sig i och ur dragtrucken fyra till sex gånger per tur. Ett lågt insteg märks snabbt," säger Barnsteiner. Att enheterna, är smala, bara 800 millimeter, imponerar också med en vändradie på mindre än fyra meter. ; Inte konstigt att AGCO kommer att ställa om även andra monteringsområden i sin fabrik i Marktoberdorf till vagntågssystemet i framtiden. Det planeras att använda totalt tio vagnåg, främst i den nyligen framväxande produktionshallen. "Vanliga truckar" används sedan endast för lastning och lossning av lastbilar.

STILL vagntåg